Kroppspråket

Den här kategorin är inte sådär jättevälanvänd känner jag, men nu är det ändå dags för något som TÅLS ATT TÄNKAS PÅ.

Det gäller kroppspråk, jag har gått och tänkt på det ett tag och det är rätt intressant. Det finns ju både kroppspråk som är medvetet och kroppspråk som är omedvetet, såhär står det i wikipedia om ett MEDVETET kroppspråk:

"En blinkning med ena ögat samtidigt
som man ler är ett exempel på medvetet
kroppsspråk som för att vara effektivt
förutsätter att mottagaren kan avkoda budskapet."

Det är alltså att man flörtar, och man gör det medvetet. Vilket är rätt faschinerande.



(Var dessutom tvungen att visa bilden som är så jäkla snygg!)


Men nu var det inte det MEDVETNA kroppsråket som jag har gått och iaktagit, utan det OMEDVETNA. Till exempel:

Om en person står med armarna i kors, så betyder det att han vill vara i fred och att man själv inte ska närma sig (detta kan ju visserligen vara en medveten handling också, men nu låtsas vi att det inte är så). eller, hur man står vinklad med kroppen avslöjar om man verkligen vill stå där eller inte. Sist jag var nere på stan såg jag hur två personer stod och pratade med varandra, varav den ena personens fötter var vinklade åt ett heeelt annat håll, han var på väg till en annan, det syntes.

På det här viset kan man alltså se, med hjälp av vilka fötter som pekar vart, vem som är ute efter vem...

Spännande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0